Skibs
Log
Posted
on 27 Juli 2019
7-7-19 kl 1100
Startede vores flodsejlads i rigtigt fint vejr. Alt gik som det skulle lige ind
til vi mødte den første bro, Hubbrücken, den var
noget lav.
Heldigvis stod der en brovagt som kaldte os hen til kajen så han kunne forklare
proceduren med hensyn til at få hævet broen. (flink
mand) og så gik det bare derud af. Skøn tur igennem Lübeck. Lige pludselig
dukkede den første sluse op, der var grønt lys så vi sejlede bare ind og gjorde
klar. Alt gik som det skulle. i de næste fire sluser
var der grønt lys, i den 5 sluse skulle vi nok have meldt os men der var jo
grønt lys så vi sejlede bare ind og det virkede jo. det
var nemt. Ved den 6 sluse vaa klokken blevet så mange
at sluse vagten på Schleuse Witzeeze
var gået hjem så vi lagde til lige ved siden af og over nattede der.
8-7-19 kl 0745
Jeg gik op slusevagten som gjorde klar så vi kunne komme igennem omkring kl.
0800 (Endnu en flink mand)- Vi kom ud af Elbe Lübeck
kanal sejlede ca 30 min i Elben hvorefter vi drejede
til venstre ned af Elbe site kanal. Efter nogle få
kilometer Dukkede Lüneborg SchifsHebstWerk op. Der fjogede
vi lidt rundt indtil der kom en tysker forbi og fortalte at vi skulle melde
vores ankomst. Det forgik på den måde, at vi skulle lægge til ved en lille bro,
gå op på land og trykke på et samtaleanlæg og det lød jo rigtigt nemt, lige på
nær at der kun var ca 1 meter vand ved broen.
Heldigvis anmeldte tyskeren os begge to.
Det var en vild oplevelse. Da først vi var kommet ind i "badekaret"
lukkede klappen bag os og i løbet af få minutter var vi blevet løftet 37,5 m.
Ja vi er
kommet noget højt op
Det gik stærkt. Under slusningen vrøvlede en
højttaler noget med problemer med en eller anden sluse længere fremme. Det
forstod vi ikke en lyd af så som de sidste båd forlod vi "badekaret"
og sejlede til ca. kl. 15 hvor vi så et lille indhak i kanalen hvor man kunne
lægge til.
Der lå to danske både og vores hjælpsomme tyske ven. Vi tænkte at der var nogen
der vidste noget (tyskeren) så der lagde vi også til. De danske både var på vej
hjem fra middelhavet og kunne fortælle at der havde være kæmpe problemer med Uelzen slusen. Det var nok det der var blevet fortalt i de
skrattende højttalere. Heldigvis lå der en lille by (Bad-bevensen)
250 m fra vores liggested så vi cyklede op og provianterede og fik fyldt vores
reserve dunke. Det var et rart ophold på rejsen (og gratis på nær den strøm vi
tog fra P-pladsen lige ved siden af).
Så blev vinen fra Marianne og Per som skulle drikkes efter første sluse åbnet
og nydt.
9-7-19 0945
Vi tog af sted fra vores lille indhak og fortsatte mod Uelzen
slusen, Elbe site kanal er nok noget af det mest
trivielle sted at være, men kl 1140 lagde vi til ved
"melde broen" uden problemer. Der gik 10 min og så blev Sportsbåde
kaldt ind i slusen hvor vi skulle hæves 23 meter heldigvis var der flydepullerter.
Omkring kl 1800 kom vi ud af Elbe
site kanal puha det var en laaaaang kedelig kanal. Vi
fortsatte af Mittelands kanal en times tid for ligge til i en lille Yacht club
men men, her stod vi på grund allerede i indløbet kun
1,20 meter vand så vi fortsatte til ca. kl. 1930 hvor vi fandt en lille
fortøjningsplads hvor vi blev for natten.
10-7-19 0830
Var oppe og hente 40 liter Diesel på den lokale tankstation på cykel det var
ikke nemt.......For cyklen. kl. 1000 afgang af Mittelands kanal mod sluse Anderten som vi kom lynhurtigt igennem. kl. var efterhånden
blevet omkring 1630 så vi prøvede at komme ind i en lille kanal med en Yacht
club, det gik også fint helt ind til havnen men da vi prøvede at komme ind til
kajen gik vi på grund (igen) så der var kun en vej og det var at sejle videre
til Hannover hvor havnebassinet også var for lavt til os. Heldigvis var der en
vågen havnemester (Ja det har man i Tyskland) som anviste os en plads lige
foran resturent skibet med 2 meter vand det var dejligt.
Sjovt at se at når de store pramme kommer forbi laver de så stort et sug med
skruerne
at vandstanden kan falde med op til 40 cm.
En af gågaderne i Hannover
14-7-19 1000
Efter nogle gode afslappende dage med besøg i Hannover og dens gågader, sejlede
vi atter ud i de tyske floder. Kl. 1730 fandt vi et liggested for Sportsboats hvor vi overnattede.
Egentlig lå der en 110 meter pram samt en motorbåd bag os.
De skulle vel nå et eller andet for væk var de da vi stod op.
15-7-19 0830
Sejlede til kl. 1645, hvor vi lagde til på endnu et sted for Sportboats.
Rigtig hyggeligt.
Må nok sige at der er ikke meget at kigge på i de tyske floder ved ikke om det
kan have noget med vejret at gøre vi har mange perioder hvor det er svært at
holde varmen.Men heldigvis tittede solen frem så der blev plads til en hygge øl på
fordækket.
16-7-19 0845
Vi er efterhånden kommet ind i Dortmund Ems kanal og sigter mod Münster havn,
men det køre ikke helt for os vi prøver at stikke snuden ind i fjorden til
havnen men ekkoloddet viser kun 1,20 m så vi sejler ud igen og omkring 1730
finder endnu en liggeplads.
Men intet er dårligt uden det er godt for noget. Et kæmpe varehus ligger
omkring 650 meter fra båden så nu får vi handlet stort ind og fyldt 20l diesel
på dunken.
17-7-19 0925
Så forlader vi denne liggeplads med retning mod Datteln
sluse hvor vi ringer op til slusevagten som lukker os ind i den lille sluse og
det gik helt uden problemer. Videre mod Ahsen sluse
hvor der heller ikke var hverken sprog eller sluse problemer. kl. 1345 kommer
vi forbi en lille havn (Flaesheim) hvor vi ser der
ligger en dansk Cornet Elstrøm 38 og når de kan ligge
der kan vi vel også. Så vi sejler ind og sørme om det ikke kan lade sig gøre at
lægge til ved siden af den danske båd. Jeg behøves vel ikke at nævne at der
absolut ingen hjælp var at hente fra den danske båd, da fruen havde travlt med
at tælle masker på sit strikketøj. :o). Nå spøg til side, det var to rigtig
rare og dejlige mennesker at snakke med og det endte jo også med vi sad og
hyggede os med Gin og tonic samt en del rødvin. Birgit og Bjarne var på vej
hjem efter at have været rundt på kanalerne. Helt sikker nogle mennesker vi
skal mødes med igen og det burgte ikke blive noget
problem da vi pussigt nok har sommer hus i Sverige ca. en km fra hinanden. Følg
dem på kanalsejlads.baadgrej.dk
Fik desværre ikke et billede af Birgit og Bjernes båd.
19-7-19 0930
Afgang fra Flaesheim mod næste sluse Flaesheim som kun lå 600 meter fra havnen. Sejlede lige ind
og alt gik godt (havde fået nogle gode fif fra Bjarne og det virkede) men ved
sluse Dorsten som jeg kaldte op på VHF gik det galt
med hensyn til sproget, sluse vagten snakkede om grose
schlusekammer 2 og det fattede jeg ikke en brik af
prøvede så på engelsk det blev det absolut ikke bedre af (der er ikke mange
tyskere som kan engelsk) så manden opgav. Man står lidt i en kedelig situation,
men vi lagde os in til ventebroen og efter to 175 meter pramme var blevet sluset
igennem blev vi kaldt op af en anden slusevagt der sørme kunne engelsk og han
bad os om at sejle ind efter en mindre pram (85 meter). Så når der bliver
snakket om schlusekammer 2 menes der efter der har
været 2 slusninger (tror jeg). Prammen Navigare, som vi kom bagved havde en rigtig god skibsføre
når han sejlede ud fra slusen startede han med at trække sig ud med den foreste motor så der ikke var nogle strømhvirvler i sluse
kamret. Og sådan skete det også i de sidste sluser før Rhinen. På Rhinen gik det
lige pludselig stærkt loggede mellem 8 og 9 knob lige ned til Wesel havn hvor vi ankommer kl. 1845, den sidste før vi
kommer ind i Holland.
Bemærk at der plads til højtvande, pælene er ca. 8m høje.
Det kan man kalde en rigtig bruser. Der blev absolut ikke sparet på vandet.
21-7-2019 kl. 1030 Forlader Wesel for at sætte kurs mod
Holland, nå ja vi fik jo nok sejlet lidt for langt på Rhinen men det var for at
være helt sikre at vi var kommet over grænsen så gæsteflaget kunne hejses og
medstrøm + modstrøm divideret med to giver jo det rigtige billede af
hastigheden :o)
Gæsteflaget bliver sat
kl 1920 ramte vi så Maas Waaskanaal
og Sluis Weurt hvor vi fik
lov til at overnatte af slusevagten.
22-7-2019 kl. 0720 Kaldte slusevagten op og fik lov til at sejle ind med det
samme, som eneste båd. Vi havde en skøn tur med dejligt vejr og kl 1245 kom vi til den første Hollandske havn, Jachthaven 't Leuken wathersport. Der sejlede vi forsigtigt henover en lille sø
til indløbet til en endnu større sø hvor der var helt vilde tilstande med
hensyn til små og store unger i deres gummibåde samt et større badeland på den
anden side af søen. Vi blev spurgt af nogle fastlæggere om de skulle ringe til
havnemesteren og melde vores ankomst det var vi rigtig glade for. Vi fik anvist
en plads inde i det yderste havnebassin og med lidt bange anelser med hensyn
til dybder sejlede vi rigtigt langsomt men der var massere af vand ca 5m under kølen. Det var en rigtig fin havn. Vi badede
bag båden da vi så at det gjorde alle andre også.
Udsigt fra broen imellem de 2 søer
Skønt vejr....
24-7-2019 0920 Forlod vi havnen og sejlede videre ud af Maas til vi kom til Sluis Belfeld her kaldte vi
vagten op, han var super god til engelsk så alt fungerede som det skulle. kl 1520 drejede vi fra og sejlede
af en lille kanal ind til havnen W.S.V Ascloa hvor
der stod en mand i sin båd og vinkede af os og ledte os over på den anden side
af broen, vanddybden den var bare i orden 8 meter under kølen. Den ældre herre
der havde hjulpet os var såmænd havnemesteren som boede på sin båd om sommeren
så vi fik hurtigt ordnet alle formaliteter.
Bemærk at der er en masse sejlbåde med mast på og efter hvad havnemesteren
fortalte kunne de kun sejle på den tilstødende sø og imellem sluserne
25-7-2019 Fik jeg lige en lille sluder med havnemesteren han havde en masse
gode råd med hensyn til sejladsen og ikke mindst hvor man kunne tanke billigt
samt få opdateret sin kanalkort samling. kl
blev hen af 1045 før vi kom af sted og som fortalt fandt vi Passantenhaven
Maasbracht hvor vi ganske rigtigt kunne få et af de
kort vi manglede og nå ja en kold øl oppe på torvet.
26-7-2019 kl 0950 Sejlede over på den anden side af
kanalen til Tullermann oil
hvor vi tankede billig diesel hele 80 liter blev det til. Slusen lå lige ved
tankanlægget så vi kaldte op på VHF og fik lov til sammen med en lille pram
samt 4 andre lystbåde at sejle ind i slusen. Vi kikkede bagud med bange anelser
en 110m pram med samme bredde som slusen skulle også med. Kunne godt se at der
ikke var helt så meget plads til os og vores mast så vi løsnede fortøjningen og
lagde os op på siden af en motorbåd, det var lige det der manglede så der var
plads til os alle. Måtte dog over og hjælpe motorbåden da fruen om bord simpelthen
havde kræfter til at holde begge både og manden gik kold undervejs han måtte
slippe fortøjningen for at få tilført væske til kroppen. Men det gik jo
alligevel. Fik for øvrigt Thumbs up af besætningen af
den store pram :0)
Vi ankommer til Marina Maastrich efter at have
opgivet at komme ind i havnen i centrum der var simpelthen for mange både og
ligge og tåge rundt med 12,5 meter mast på havde jeg ikke lyst til. Marina
Maastricht er en fin og dyb havn, desværre er vejret helt umuligt vi nåede kun
lige at komme op og betale havne Peng da et helvede brød løs, aldrig har vi oplevet
så meget regn og torden, det var vildt.
så det bliver nok til 3 dages ophold.
Regn regn.....
27-7-2019
Vi tog en vand taxi her fra havnen ind til centrum. Der er godt nok mange mennesker
og en masse at kikke på
Sidder og får lidt mad med udsigt til kirken
Bemærk kirketårnene i baggrunden :0)
29-07-19 10:10
Afgang fra Mastricht direkte over i slusen hvor det
gik legende nemt, men ved slusen Givet var noget anderledes, da vi var blevet
løftet op skete der ikke rigtigt mere, nogle folk forlod båden og gik op til
sluse kontoret og jeg tænkte der måtte være et eller andet i gære og ja, man
skulle op og blive indregistreret da man nu krydsede grænsen mellem Holland og Belgen. Det var jo lige til lige på nær at kontorfolkene
ikke kunne tale andet end fransk. Det gik jo alligevel. Vi forsatte til en den
lille marina Statten hvor vi lå i 2 dage for at få
handlet og vasket noget tøj. <br>
31-07-19 09:35
Ganske lige til sejltur indtil vi mødte en pram der sejlede med god fart og
satte så store bølger at vi "bankede pæle" og naturligvis fik vi en
hel del vand ned igennem den åbne for luge så alt blev driv vådt. Vi ankom til Namur kl. 14:30. der kunne vi så få tørret alt vores
sengetøj.
Billeder fra bænken
Billeder fra bænken
Flydende bar
01-08-19 09:30
Vi sejlede ud til den første sluse der lå få minutter fra havnen, her fik vi af
vide af slusemanden at sluse nr. 7 desværre var gået i stykker, så vi vendte
båden tilbage til havnen hvor vi så fik den samme plads igen. Ved havnepladsen
kom der en italiensk mand og tog i mod os han fortalte at han havde kontakt til
VNF og de havde sagt at vandstanden så lidt kedelig ud på Maas kanalen men han
ventede yderligere svar. Der gik omkring en time så kom selv samme italiener
tilbage og fortalte at sluserne havde lukket ned på den planlagte strækning på
grund af for lav vandstand.
I løbet af dagen dukkede der en dansk sejlbåd op, dem tog vi selvfølgelig
kontakt til. Det var Leif og Poul i båden Bonheur som
var på hjem fra Grækenland, de kunne fortælle at den eneste vej syd på var nok
at vælge turen igennem floden La Sambra. Vi holde et
lille molemøde sammen med vores italienske ven, han var godt klar over
alternativet og tilbød at vi bare kunne følge ham og hans besætning næste dag kl.
08:30 så skulle han nok vise vej. Det blev for øvrigt en rigtig hyggelig aften
vejret var fint så vi startede med en måske to øl sammen med Leif og Poul
senere gik vi ud og spiste sammen. Leif havde en del kort over den nye rute som
vi fik lov til at arve, da han ikke skulle bruge dem mere. Tak for det :o).
02-08-09 08:30
Nanür
Tog vi af sted sammen med vores hjælpsomme Italiener. Man kunne godt mærke at
det var noget han havde styr på, alle sluser vi mødte undervejs var klar når vi
ankom kl. 19:15 stoppede det så, en sluse lukkede et kvarter for tideligt. Så
vi lagde til foran slusen og ventede til de åbnede næste dag. Italienerne som
for øvrigt Hed Michele sagde at det var helt fint at vi fulgtes ad.
03-08-19
Afgang 08:30
Vi sejlede en stille og rolig sejlads til vi kom til Europas største vand
elevator.
La Cane i "karet"
Hele 73 meter skulle vi sænkes ned. det var noget af en oplevelse
Ja der skal vi ned
Efter Hejseværket sejlede vi til kl. 18:15 hvor vi fandt en lille havn hvor der
lige var plads til os. Ingen vand ingen toilet men strøm det havde de, øllene
skal jo være kolde.
04:08-19 90:05
Endnu en rigtig god dag sammen med båden Ecland det
passede rigtig fint med sluserne og vores to både. Endnu en gang viste det sig
at det er godt at kende en der har styr på tingene. Hvad gør man når sluserne
har lukket, Man lægger til foran slusen og overnatter altså hvis man ikke ved
bedre. Telefonerne blev brugt flittigt på Ecland
foran og lige pludselig står der en slusemand og åbnede slusen for os.
Slusning efter lukketid
Slusemanden fulgte os så igennem 3 sluser hvor vi til sidst endte i en lille
marina Cambrai kl. 18:50 hvor der var lidt knebent
med vand lige i indsejlingen men det gik. Der havde vi så 2 overnatninger.
Spisetid Cambrai
06-08-19 09:00
Afgang hen til tankanlægget hvor begge både skulle tanke men hold nu op hvor
var havne manden langsom, imellem hver tankning skulle der skriver papirer og
naturligvis skulle kontoret låses af og åbnes igen ved hver tankning så kl.
blev 10:00 kom vi videre. Der var 17 nemme og automatiske sluser, ingen
problemer. kl. 16:00 lagde vi til langs med skoven lige før tunnelerne hvor vi
skulle igennem dagen efter.
Skilt :o)
Virkeligt et skønt sted i skoven hvor vi skulle vente til i morgen.
Tunnel indgang
07-08-19 09:00
Vi gjorde klar til den lange tunnel sejlads, det skulle foregå på den måde at
der var en elektrisk kædetrukken slæbebåd der skulle trække de 5 både der lå og
ventede. Den tungeste båd først. Desværre havde vi en tung campingvogns skude
foran os han kørte op af betonkanten næsten hele vejen.
Bundet sammen, største båd først mindste båd til sidst og vi var anden sidst:0)
Det var en spændene og rigtig kold tur på 6 km. Vandet i kanalen var for øvrigt
13 grader varmt. Da vi endelig kom ud i varmen igen kunne båden foran ikke
finde ud af slippe slæbetorvene så vi fik også lige en kort tur op af kanten.
Den næste tunnel var kun 1,6 km lang, den måtte man selv sejle igennem. Vi
ankom til Yacht havnen Saint Quintin hvor vi havde
glædede os til at få et bad, men nej der kom tre dansker fra båden Ariel, der
havde ligget i havne i 10 dage og ventede på reservedele til deres motor. De
kunne fortælle et havnen nærmest var forladt, vandet i hanerne havde virket de
første dage men forsvandt pludseligt og selvom de prøvede at ringe til de numre
der stod på skiltet fik de ikke noget svar. Men nu havde vi jo pløjede os igennem
mudret, så vi blev.
08-08-19 08:50
Fin sejlads med en hel del sluser, vi har opgivet at tælle dem. Vi ankom til
byen Chauny hvor der var en marina som vanen tro kun
havde en vanddybde på 1,20m så vi måtte lægge til ved kajen over for. Men
udsigten til endnu en dag uden bad gjorde at vi vandrede over til marinaen for
at høre om vi måtte bruge deres bad og det kunne vi godt få lov til hvis altså
hvis vi betalte 2 eur og det mente vi godt at vi
havde råd til.
Efter badet i Chauny
09-08-19 10:00
Sen afgang fra Chauny da Michele som havde styr på
alt mente at vi var i god i forhold til schedulen. Vores
mål var at nå Compaigne hvor endnu en gast (Peter)
skulle afmønstre. Det var et rigtigt møg vejr Vi det regnede hele dagen. Men
frem kom vi og efter anden forsøg, efter at have ramt bunden første gang, lagde
til langs med kajen op til byen.
Compaigne
Vi lå der i to dage og brugte tiden til at få handlet ind da vi var løbet tør
for øl.... Vejret var blevet rigtigt fin igen så vi besøgte lige et lille sted
hvor vi kunne få en øl og udsigten til kirken hvor der var et kæmpe bryllup igang
Compaigne bryllup
11-08-19 09:00
Vi sejlede hen til den første sluse og der kunne vi godt se at ECLAND Italienerns båd havde problemer. De væltede bare ud med røg
fra udstødningen så vi lagde til lige efter slusen og var spændt på hvad der
var galt. De viste sig at der var løbet 3 liter vand ned i motorolien, hvor det
kom fra havde vi mange gæt på men kunne ikke se logikken i problemet. Vandet
blev tappet af og vi fortsatte dog med et øje på udstødningen hele tiden..kl. 16:50 sejlede vi ind på
en liggeplads for at overnatte der. Michele eksperimenterede at lade hanen til
"saltvands pumpen" pumpen være lukket og fandt ud af det stoppede
vand indtrængen i motoren.
12-08-19 09:00
Vi sejlede ikke ret langt da Michele var nødt til at få købt en masse motorolie
i tilfælde af det blev nødvendigt at skifte. Så kl. 12:00 lagde til en mole i
byen Pontoise Hvor der blev tid lidt hygge sam
fagligt motorsnak. Det vrimlede før øvrigt med rotter inde ved bredden.
Pontoise
13-08-19 08:20
På farten igen mod Paris. Vi var en dag foran igen, da vi havde bestilt
havneplads i Paris den 14 så ca 25 km før Paris lagde
vi til i den lille by La peniche op af en "Party
pram" der heldigvis havde lukket den dag. Mens vi sad og nød en øl spurgte
Michele om vi havde lyst at komme over og spise Italiensk mad og det havde vi
selvfølgelig. Menuen stod på risotto som var lavet med en kærlig hånd af
skipper selv til efterret havde Franco lavet en art æble pandekage. Det hele
smagte helt forrygende. Da vi havde spist syntes jeg at de skulle have lov at
smage noget fra Danmark så vi serverede en Gammel Dansk shot,
det blev modtaget med et OK.
En blanding af faldefærdige og fine pramme. De fleste var beboet
14-08-19 08:50
Det var en rigtig smuk og spændende tur til Paris. At få lov til at opleve at
se Eiffeltårnet fra sin egen båd dukke op i horisonten og stille og roligt
blive større og større for til sidst at sejle forbi helt op af det det var en
rigtig oplevelse som vi sent vil glemme.
Eiffeltårnet og frihedsgudinden
Vi ankom til indsejlingen til Port de L'Arsenal som
bestod af en sluse hvor vi blev løftet ca. 4 meter.
Indsejlingen til havnen
Da vi kom ind i havnebassinet stod havne mesteren og anviste os en plads lige
ved siden af en anden dansk sejlbåd. Det var den båd vi havde mødt i den
forladte havn i Saint Quintin og nu med endnu større
problemer med båden.
Ariel den danske sejlbåd
15-08-19
Det blev bare den helt store Pariser tur. Vi havde besluttet at gå hele turen
rundt til alle seværdighederne på gå ben så efter mange timer og ca. 18km 24
gange "binde snørebånd" kom vi hjem til havnen igen, godt trætte. Men
det var det hele værd. Ecland fik også et ny
besætning den dag, det var Giozgia.
Nu igen, Gud ved om det er muligt at købe selvsnørende bånd :0)
16-08-19
08:00 møde på havnekontoret for at betale, og ja det er ikke billigt. For en
10m båd som vores er prisen 43,65 EUR altså pr dag så det samlede beløb for to
dage var 87,30 EUR og det var uden at de tog penge for masten. Fyldt med
oplevelser tog vi af sted igen og sejlede ud af Paris hvor man langs kajen jo
længer man kom væk fra Paris centrum så pramme i dårligere og dårligere stand,
lidt kedeligt. Vi lagde til efter slusen De isles meldeuses efter en tur på 9 timer.
Lige ved slusen De isles meldeuses
17-08-19 08:55
Tog vi af sted igen i skyet vejr og kl. ca. 11 begyndte det bare at regne en
typisk kedelig heldags regn. kl. 16 lagde vi til ved Chatau-by-Thievry. Et rigtigt kedeligt sted, folk kom i deres biler
og tømte dagens brød affald af til ænderne, de kunne ikke æde alt det mad men
det kunne rotterne der var 100 vis af dem lige ved siden af hvor vi lå.
18-08-19 08:50
Vi sejlede af sted fra det ulækre sted og troede at det var sidste gang vi så
det, men efter ca. 4 km var det slut med kølevand på Ecland.
Så der var kun et at gøre vi måtte slæbe båden de 4 km tilbage og tro mig en 15
meter båd lavet i aluminium er meget tung at slæbe. Vi lagde til og skipper gik
straks i gang med at finde fejlen og fandt at selve pumpe trækket til raw vandpumpen var slidt op. Det gav ham meget at spekulere
på. Tro mig den dag i dag er der stadig en slidt stribe på kajen hvor Michele
gik frem og tilbage, som vi andre nok også ville have gjort det.
19-08-19
kl. 08:00 gik Michele op hentede en mekaniker som kom ned og så på det han
kunne ikke løse problemet, han var lastvogns mekaniker. Efter en del ringen
frem og tilbage fandt man ud af at der var en pumpe i England så skipper
ringede og fik bestilt en ny pumpe og et nyt drev. De lovede at sende dem med
det samme med UBS så lige pludseligt så det hele lysere ud. Vi blev inviteret
over til middag på Ecland og derfor besluttede vi os
for at tage en flaske Gin og Tonic vand med da deres after
sailing altid var Gin og Tonic. Da vi kom over
fortalte Michele at han havde to gode nyheder, UBS havde lovet at reservedelene
ville ankomme dagen efter kl. 12 og nå ja så blev han 65. Det blev fejret med
god mad og vin samt champagne. Til dessert fik vi fødselsdagskage, hvor der sad
2 lys det ene var 6er og det andet var et 5er lys. Jeg nåede aldrig at tage et
foto af lysene med ild i, da de som de forgående 15 år, skulle genbruges de
næste mange år.
20-08-19
Reservedelene kom allerede kl. 11 så ellerede kl. 13:15 var pumpen samlet og monteret.
Alt så lyst ud til lige pludselig vi var nødt til at vende om, der var kommet
luft i motoren ud med det og så prøvede vi igen men nej ingen kølevand så om
igen. Denne gang var fejlen lige til men det må i gætte jer til (Se billede)
:o)
Læs det i det røde område
Vi kom endelig af sted og passerede 4 km mærket hvor det gik galt første gang
puha. Vi fandt en fin og hyggelig liggeplads, Verneuil.
Et camping område total forladt.
Lidt svært at se bag båden, men der var fiskere over alt
21-08-19 07:50
Det var koldt og mosekonen bryggede det var et ret flot syn.
Koldt men flot
Da vi kom til den første sluse var den gået i stykker så her kom vi til at
vente i 3 kvarter. Lidt senere på dagen var vi oppe og ramme en masse store
sten da vi var nødt til at passere et stort turrist/hotel skib. øv. Efter 53 km
lagde vi til lige efter slusen ved en lille havn Thalons
marina hvor vanddybden heller ikke var ret god, men intet er dårligt uden det
er godt for noget det kom til at koste os 3 EUR og så havde vi fri adgang til
bad og toilet.
Thalons marina
22-08-19 08:10
Så er vi på farten igen. I dag skulle vi gerne nå den første sluse i Champagne
et Bourgogne da det var her man skulle have udleveret en fjernbetjening til
hele kanalen som for øvrigt er 224 km lang og med 114 sluser. Noget må have
gået godt vi fik vores fjernbetjening og nappede derefter lige 5 sluser mere og
ankom kl 16:30 til et lille ligge sted Orconte hvor der var både bad og toilet til en pris af 7
EUR. Vi blev inviteret over til en after sailing GIN og tonic. Før vi gik hver til sit.
23-08-19 08:50 - 18:30
I dag var målet at nå 49km 21 sluser og 8 broer, det var nok skudt over målet,
vi nåede 8 broer 43,6 km og 19 sluser. Vi lagde til efter den 19 sluse godt
trætte.
24-08-19 08:10-15:15
I dag var en kort dag, vi nåede 12 sluser og en bro. Vi lage os ind på en ligge
plads Vouecourt. Der var absolut ingen handle muligheder
kun en lille campingplads hvor jeg til Mettes store forargelse sneg mig over og
tog et bad(puttede 1 EUR i deres postkasse).
25-08-19 09:00-17:15
Vi kunne først komme af sted kl. 0900 da det var søndag og sluserne "sov
længe" men så nappede vi også 19 stk. lidt før en af sluserne kom der en
VNF mand og råbte at vi skulle sætte farten lidt ned da der længere fremme stod
en pram på grund det kunne vi egentlig godt se da vandet var blevet rigtigt
godt beskidt og fyldt med see weed
prammen kom heldigvis fri efter en halv time og vi fik lov til passere ham. Ved
den ligge plads vi havde udset os kunne vi ikke komme ind til siden så vi lagde
os uden på en stor pram.
26-08-19 08:00-15:00
Vi havde endnu en skøn dag på kanalen. Vi lagde til ved en ligge plads ved byen
Langres. Michele fortalte smilende at supermarkeder kun lå ca. en kilometer
væk, så frem med cyklerne og af sted og lige pludselig forstod vi smilet,
bakken op supermarked var så stejl at man skulle have klatre udstyr på og alligevel
cyklede Michele fra Mette op af bakken altså ca. halvejs så måtte han også give
op og gå. Franco vil vi ikke snakke om, han er jo bare yngre. De to Italienere
fik tanket Gin og tonic på den ene cykel og mad på den anden. Vi fik handlet
mad og kunne godt se at vi måtte køre/gå to gange vi skulle jo også have øl og
vin. Endnu en gang blev vi inviteret over til aftensmad. Virkelig velsmagende pasta
med feta, tomater med rigtig god olie og krydderier. Det er for øvrigt her vi
skulle registreret numret på fjernbetjeningen for at komme igennem tunnelen, ja
ja det klarede Michele.
27-08-19 08:00-15:20
Endnu en dag med mange sluser vi måtte venter på en af sluserne i ca. 1 time da
den strejkede, men frem til tunnelen kom vi. Her skulle der være ca. 400 m
afstand imellem bådene. Det blev klaret på den måde at der var en tavle der
viste dit remote nummer og en helt del røde/grønne
lys undervejs der sørgede for at man holdt afstanden. Herefter 7 sluser der lå
med meget kort afstand og nu også nedad det var rigtig nemt og dejligt. Vi
lagde os ind på ligge pladsen Percey. Her skulle der
efter skiltet være et supermarked lige ved siden af. Men byen var total død. Og
det er ikke godt når man mangler Lemmon til sin Gin.
28-08-19 08:25-14:20
Vi kom igennem 16 sluser det var legende nemt følte vi. Vi lagde til ved en
silo og der blev stadig kikket efter et sted hvor man kunne få Lemmon.
29-08-19 09:00-17.30
I dag tog vi senere af sted da vi var i rigtig god tid og det skal man ikke
sige højt, 3 sluser var gået i stykker den første ventede vi 45 min før der kom
hjælp, det var for øvrigt også her skråparkering for både blev opfundet det var
bare at sejle kølen ind i mudret og parkere. Al den forsinkelse gjorde at vi
først lagde til kl. 17:30 ved ligge plads ved siden af den næst sidste sluse på
Champagne et Bourgogne kanalen.
30-08-19 10:00-14:00
Omkring kl. 08:00 kom den morgen friske Giozgia med
Friske croissanter som hun havde købt under Hennes morgen gåtur. 10:00 starter
turen mod Auxonne hvor vi skal være nogle dage, da
det er her at Ecland skal ligge for vinteren. Det
bliver utroligt svært at skulle sige farvel til vennerne. Vi havde nogle rigtig
gode dage og lørdag havde vi inviteret Michele, Andre, Franco og Giozgia op til en resturent oppe ved hotellet som havnefogeden
havde anbefalet. Søndag morgen stod vi op 06:30 for at følge dem til taxaen og
få sagt farvel. Resten af dagen brugte vi til at vænne os til tomheden uden
dem. :o(
Posted
on 2 september 2019
02-09-2019
0910 afgang fra Auxonne og farvel til Echland. Vi ankom til den første sluse efter ca 1km hvor det bare var at dreje på et rør for at åbne
slusen, ja det lyder nemt, men det er det ikke altid, for på den modsatte side
af slusen var der en båd med to ældre mennesker der vistnok havde hevet i den
røde nødstops stang så det tog en krig før vi kunne komme til. Ja ja det gik alligevel
vi kom til St-Jean-de-losnen hvor der var en tankstation
ponton hvor vi fik tanket op. Nemt og hurtigt. Efter ca. 52 km sejlede vi ind
af en lille side flod indtil Verdun-sur-le-doubs hvor vi lagde til kl. 1555. Havnen var egentlig kun til
udlejnings både men nu var der jo plads så ingen problemer. Behøver vel ikke at
sige at det ikke var andet end larmende unger der lå i nabobåden.
03-09-2019 kl. 0800
På farten igen, vores mål var at lægge til i en nedlagt sluse Gigny-sur-saone der var lavet om
til havn men da vi nåede frem var der godt nok en havn hvor der lå gamle
forladte både og i hele taget så utroligt misvedligeholdt ud så vi besluttede
os for at sejle videre og efter en tur på 80 km ankom vi til Macon havn. Se det
var en rigtig havn 4 meter vand under kølen, utrolig ren og velholdt. Vi
besluttede os for at blive her i 2 dage så vi lige kunne få vasket noget tøj og
få slappet lidt af på land. Det er virkelig en havn vi kan anbefale :o)
05-09-2019 0955 Op på hesten igen, sluserne efter Macon gik som en leg det var
faktisk ikke nødvendigt at kalde sluserne op da de af en eller anden grund tog
hensyn til de store udlejnings både og sådan nogle fulgtes vi med det meste af
dagen. Vi sejlede omkring ca. 50 km hvor vi kom til en pontonbro i Trévoux kl. ca. 1515. Her var strøm og vand på broen og
betaling på campingpladsen lige ved siden, her var det også muligt at bruge
deres faciliteter så som bad toilet og Internet. Det blev en fin overnatning.
06-09-2019 kl. 0945
Vi forlod Trévoux og sejlede videre forbi Lyon da vi
havde hørt nogle historier om både der blev vandaliseret i havnen. Lige efter
Lyon startede vi sejladsen på Rhonen, det var et nyt kapitel
i vores kanal sejllads. Ved den første sluse kom vi til at vente en halv times
tid og fik virkelig lov til at mærke Mistral vinden. Der skulle holdes fast
inde i sluserne som heldigvis havde flyde pullerter. Vi ankom til en lille
"havn" i Givors omkring klokken 1515 der
var vi i ca. 15 min det var ikke muligt at komme ud fra området og der var en
masse larm fra en samling fulde mennesker. Der var kun et at gøre Vi måtte
sejle videre. Vi ankom til Vienne hvor vi fandt en lille ponton bro med plads
til 2 både der lagde vi til lige bag ved en hollandsk båd med to rigtig
hyggelige mennesker om bord.
07-09-2019 0905
Af sted igen, det gik som en leg der er langt imellem sluserne (der er kun 12
sluser fra Lyon til Pore-St-Louis-Du-Rhóne) kl. ca.
1425 kom vi til pontonbroen i St-Vallier hvor vi lagde til. Også et rigtigt
fint sted, de havde et kæmpe supermarkedet hvor vi cyklede op handlede og fik
os en burger på Burger King. Jeg gik op på campingpladsen lige ved siden af for
at høre om vi kunne tage et bad, mod betaling naturligvis. Men magen til sur
camping chef skal man lede længe efter. Det kunne der overhovedet ikke være
tale om, det var KUN for campister. Gaaab.
08-09-2019 0910
af sted igen vi sejlede 37 km for at komme til Valence
Port De L'Eperviére godt nok ikke meget vand i den
ellers rimelige store havn. Men vi fik mast os ind i mellem to flyde pontoner
med lidt hjælp fra to vendelige englændere som havde fast plads i havnen. Havne
kontoret var lukket så koden til toilettet fik vi at to unge "rastafa" svenskere. Efter en time kom en havne ansat
og fortalte os at vi skulle rykke båden så vi ikke fyldte 2 pladser, da båden
stod på bunden kunne det ikke lade sig gøre lige meget hvor meget havne manden
hev i fortøjningen samtidig med at han mumlede noget med dobbelt havneleje. Nå
men vi aftalte at mødes oppe på havne kontoret 10 min efter så jeg kunne
betale. Jeg gik der op sammen med andre gæster og gud hjælpe mig om han ikke
kunne huske hvem jeg var og hvor båden lå. Sku' ikke skuffens skarpeste kniv.
09-09-2019 0910 Vi fik mast os ud igennem mudret (godt med 33hk) og fik sejlet
54 km hvor der var 3 sluser undervejs. Vi var heldige at have en arbejd pram
foran os så de 3 sluser var lige til at sejle ind i uden ventetid :o). Vi ankom
kl. 1445 til et liggested ved byen Viviers. 2 meter
vand, fine pontoner en rigtig hyggelig lille by med indkøbs muligheder. Vi
mødte også 2 Hollændere i deres båd som vi hyggede os med oppe på torvet
henover en øl. Vi var nødt til at blive i 2 dage da det styrtede ned med vand.
11-09-2019 kl. 0920
Vejret var blevet fint igen så vi drog af sted med målet Avignon det var vanen
tro en fin tur igennem 3 sluser og inden vi havde set os om var vi nåede til
"svinget" ned til den berømte bro ved Avignon og lige derefter ind
til en ledig kajplads. Ok det kan godt være det lyder romantisk med at ligge
til i Avignon men hold kæ.. hvor er der meget trafik og
dertil hørende støj. (Der er her Mette kalder mig en gammel mand) Men selvom vi
skulle springe imellem bilerne er byen rigtig fin og hyggelig med en masse at
se på. Senere på dage mødte vi Jytte og Jøren i en dansk båd der var på vej
hjemad. Vi fik en hyggelig dag med udveksling af erfaringer og nå ja en lille
drink.
13-09-2019 kl. 0800
Vi sejlede af sted igen med kurs mod Port-St-Louis-Du-Rhóne.
I den første sluse sejlede vi sammen med de Hollændere vi havde mødt
tideligere. Det var fint lige at sige farvel til dem da de havde andre planer
med deres tur. Efter 85 km kom vi ENDELIG til slusen Pore-St-Louis-Du-Rhóne. Vi havde hørt nogle kedelige historier hvor sur og
gnaven slusevagten kunne være her, så det var med rystende hånd jeg kaldte
slusen op, og ved i hvad, slusevagten som talte fint engelsk og var utrolig
hjælpsom bød os indenfor i slusen. Efter ca. 15 cm var vi sluset videre til Middelhavet.
Vi sejlede ud af Port-St-Louis med kurs imod Port Napolion
(Ja vi var blevet rådet til Napolion af Michele fra Ecland) Vi kaldte havnen på VHF men der var ingen der
svarede så vi sejlede bare ind og fandt en plads ved siden af en fransk og en
dansk motorbåd. Vi nåede dårlig nok at lægge til før der stod 4 danskere og tog
imod vores fortøjninger som dårligt nok nået at blive bundet før vi blev
inviteret over på den franske båd som var dansk til en kop øl. Her fik vi mange
rigtige gode råd og tips på hvordan servicen fungerede i Port Napolion. Vi
havde nogle rigtig gode dage med besætningen på den "franske" båd Hakuna Matata som var Birthe og
Henry og på den danske motorbåd Madame som var det Marianne og Flemming. Da vi
først kunne få masten på 19-09-2019 var der rigtig meget tid til at vi alle
sammen kunne komme ud og spise og have det hyggeligt. Og det gjorde vi naturligvis
:o) Jeg fik også tid til at få laver forstaget som var blevet bøjet i en af de
franske sluser. Et af værkstederne havde tilfældigvis lige et brugt stump forstags rør liggende, det kunne jeg sørme godt arve for 50
eur. Bommen havde også lidt overlast på turen igennem
kanalerne, alle popnitter havde løsnet sig, men igen ingen problem jeg fik en
håndfuld popnitter, en boremaskine og en popnittetang, så kunne jeg selv lave
det og det var til prisen GRATIS. God service.
Auxonne havn