Skibs Log
Posted on 5 Juli 2019

22-6-19
Endelig afrejse Efter lang tids forberedelse kom dagen endelig. Vi havde arrangeret et hyggeligt farvel, med de traditionelle grill pølser samt øl og vin, hvor familie, venner og bekendte dukkede op.
Selskab Omkring kl 1500 brød selskabet op og vi startede vores tur ud af havnen i følgeskab af et par tudende både, ganske rørende.
Afgang Turen blev dog ganske kort, vi satte kurs mod Køge havn hvor vi blev 2 dage for lige at nå at fejre Sankt hans. Det var langt tid siden det har været et så perfekt vejr til afbrænding af bål. St hans Køge
24-6-19 Tog endnu lige en kort tur til Rødvig for at få et venne besøg til at hænge sammen.
25-6-19
Havde en rigtig lækker tur til Kalvehave hvor vi var inviteret til Mern til lidt Grill mad mm.
26-6-19
Kl.1050 afrejse fra kalvehave og kurs mod Gedser. Vi lagde kursen rundt om Farø der hvor der nu var vand nok. Rigtig god fart på igennem Grønsund medstrøm og medvind. Men alting har jo som alle ved en ende, omkring Hesnæs tog vinden rigtig til omkring 15-18 ms. var på et tidspunkt oppe og logge 7,5kn. Forsejlet blev "rebet" turde ikke at gå op på dækket for at rebe storsejlet. Omkring Gedser rev tog vi sejlet ned og gik for motor rundt om revet med en fart på ca 1,5 kn i mod strøm, nå ja da vi endelig kom rundt om revet skulle færgen selvfølgelig ud men han havde heldigvis set os på AIS og fortalte hvor vi skulle sejle for ikke at være i vejen. Gedser havn kl 1900.
Og nej ingen billeder.
28-6-19
Vejret var så dårligt at det var umuligt at sejle d. 27 så vi tog af sted d. 28 kl 0945 vejret var rigtigt fint og alting gik godt lige indtil vi gik på grund. Forstår stadig ikke at man skal have de grønne koste på sin styrbord side når man sejler igennem sejlrenden. Nå men kunne selv komme fri, der blev bare pisket lidt havbund op i skruestrømmen. Og så gik det bare derud af, en rigtig skøn solskinsdag, vinden var rigtig farten var god, og så skulle man tro at alt var godt. Vi nærmede os Kühlungsborn og startede motoren, kunne godt høre der var noget galt. Efter et minut begyndte alle lamper at lyse rødt, der var ingen køling. Ned og skille vandindtaget ad, der var ikke noget skidt i men derimod var hele sugeslangen før filtret fyldt med Gedser tangplanter og det sad fast. Det tog ca 10 min og naturligvis i 1000 graders varme nede i motorrummet.
Kühlungsborn havn er en rigtig lækker stor havn, der hersker næsten spanske tilstande med masser af spisesteder langs med havnekajen.
Kühlungsborn set fra strandpromenaden
30-6-19 kl.0935
Afgang fra Kühlungsborn. Det var en tro kopi af turen til Gedser. Rigtigt godt sejlvejr, vinden foran for tværs, solen skinnede og alt var idyl.
Stilhed før storm
Men men men, da vi nåede lidt ind i Lübeck bugten tog fanden ved vinden 20 ms. Der var skrå modbølger så vi bankede pæle til den hel store guldmedalje. Ca 8 sm. før indsejlingen til Trave Münde bjærgede vi forsejlet og startede motoren det gav os lidt bedre styre evne. Endelig kom vi ind i Traves floden og tøffede lidt rundt for at finde en havneplads, den fandt vi kl. 1845 i Marina Baltica.
1-7-19
Blev i Trave Münde da jeg opdagede at motoren havde tabt en olie påfyldnings prop (der er to på Vetus) Så motorrummet lignede et slagtehus bare med olie i stedet for blod. Når vi nu er i gang så eksploderede vores varmtvands beholder også, så slut med varmt vand.
KAPUT
2-7-19 kl 0945
Ville gerne videre til Statiner havn , men med vores held skulle det bare ikke være sådan, vandstanden på kun vores havneplads lige bag ved båden er faldet til 1,5 m. De siger at vandet stiger igen i morgen tidelig. Så en dag mere :0(.
3-7-19 kl. 0850
Ja så steg vandstanden så vi kunne komme videre mod Statiner havn. Det var en fin tur vi fik med lidt nye syns indtryk. kl 1040 lagde vi til i Statiner havn, hvor en lidt pjuskede mand med en buskryder kom os i møde, det viste sig at være havne mesteren. Utrolig sød og hjælpsom. Vi fik aftalt at de ville hjælpe os med at få masten af fre d 5 kl 1000.
5-7-19
Ja så kom masten af. Det gik rigtigt fint, kran manden (Roland) havde prøvet det før. Lørdag kom selv samme kranfører ned i båden med sit atlas i hånden og delte ud af hans erfaringer med hensyn til sejlads på kanalerne syd på.

Masten på plads
Masten på plads

Home