Go Back

Startside

Skibs Log

Posted on 27 Juli 2019

7-7-19 kl 1100
Startede vores flodsejlads i rigtigt fint vejr. Alt gik som det skulle lige ind til vi mødte den første bro, Hubbrücken, den var noget lav.
Hubbrücken
Heldigvis stod der en brovagt som kaldte os hen til kajen så han kunne forklare proceduren med hensyn til at få hævet broen. (flink mand) og så gik det bare derud af. Skøn tur igennem Lübeck. Lige pludselig dukkede den første sluse op, der var grønt lys så vi sejlede bare ind og gjorde klar. Alt gik som det skulle. i de næste fire sluser var der grønt lys, i den 5 sluse skulle vi nok have meldt os men der var jo grønt lys så vi sejlede bare ind og det virkede jo. det var nemt. Ved den 6 sluse vaa klokken blevet så mange at sluse vagten på Schleuse Witzeeze var gået hjem så vi lagde til lige ved siden af og over nattede der.

Overnatning ved slusen


8-7-19 kl 0745
Jeg gik op slusevagten som gjorde klar så vi kunne komme igennem omkring kl. 0800 (Endnu en flink mand)- Vi kom ud af Elbe Lübeck kanal sejlede ca 30 min i Elben hvorefter vi drejede til venstre ned af Elbe site kanal. Efter nogle få kilometer Dukkede Lüneborg SchifsHebstWerk op. Der fjogede vi lidt rundt indtil der kom en tysker forbi og fortalte at vi skulle melde vores ankomst. Det forgik på den måde, at vi skulle lægge til ved en lille bro, gå op på land og trykke på et samtaleanlæg og det lød jo rigtigt nemt, lige på nær at der kun var ca 1 meter vand ved broen. Heldigvis anmeldte tyskeren os begge to.
Inde i badekaret
Det var en vild oplevelse. Da først vi var kommet ind i "badekaret" lukkede klappen bag os og i løbet af få minutter var vi blevet løftet 37,5 m.

Højt oppeJa vi er kommet noget højt op

Det gik stærkt. Under slusningen vrøvlede en højttaler noget med problemer med en eller anden sluse længere fremme. Det forstod vi ikke en lyd af så som de sidste båd forlod vi "badekaret" og sejlede til ca. kl. 15 hvor vi så et lille indhak i kanalen hvor man kunne lægge til.
Bad Bevensen
Der lå to danske både og vores hjælpsomme tyske ven. Vi tænkte at der var nogen der vidste noget (tyskeren) så der lagde vi også til. De danske både var på vej hjem fra middelhavet og kunne fortælle at der havde være kæmpe problemer med Uelzen slusen. Det var nok det der var blevet fortalt i de skrattende højttalere. Heldigvis lå der en lille by (Bad-bevensen) 250 m fra vores liggested så vi cyklede op og provianterede og fik fyldt vores reserve dunke. Det var et rart ophold på rejsen (og gratis på nær den strøm vi tog fra P-pladsen lige ved siden af).

Vin fra Marianne og Per
Så blev vinen fra Marianne og Per som skulle drikkes efter første sluse åbnet og nydt.

9-7-19 0945
Vi tog af sted fra vores lille indhak og fortsatte mod Uelzen slusen, Elbe site kanal er nok noget af det mest trivielle sted at være, men kl 1140 lagde vi til ved "melde broen" uden problemer. Der gik 10 min og så blev Sportsbåde kaldt ind i slusen hvor vi skulle hæves 23 meter heldigvis var der flydepullerter. Omkring kl 1800 kom vi ud af Elbe site kanal puha det var en laaaaang kedelig kanal. Vi fortsatte af Mittelands kanal en times tid for ligge til i en lille Yacht club men men, her stod vi på grund allerede i indløbet kun 1,20 meter vand så vi fortsatte til ca. kl. 1930 hvor vi fandt en lille fortøjningsplads hvor vi blev for natten.
10-7-19 0830
Var oppe og hente 40 liter Diesel på den lokale tankstation på cykel det var ikke nemt.......For cyklen. kl. 1000 afgang af Mittelands kanal mod sluse Anderten som vi kom lynhurtigt igennem. kl. var efterhånden blevet omkring 1630 så vi prøvede at komme ind i en lille kanal med en Yacht club, det gik også fint helt ind til havnen men da vi prøvede at komme ind til kajen gik vi på grund (igen) så der var kun en vej og det var at sejle videre til Hannover hvor havnebassinet også var for lavt til os. Heldigvis var der en vågen havnemester (Ja det har man i Tyskland) som anviste os en plads lige foran resturent skibet med 2 meter vand det var dejligt.
Lige ankommet til Hannover
Sjovt at se at når de store pramme kommer forbi laver de så stort et sug med skruerne
at vandstanden kan falde med op til 40 cm.

En af gågaderne i Hannover
En af gågaderne i Hannover

14-7-19 1000
Efter nogle gode afslappende dage med besøg i Hannover og dens gågader, sejlede vi atter ud i de tyske floder. Kl. 1730 fandt vi et liggested for Sportsboats hvor vi overnattede.
hallo
Egentlig lå der en 110 meter pram samt en motorbåd bag os.
De skulle vel nå et eller andet for væk var de da vi stod op.

15-7-19 0830
Sejlede til kl. 1645, hvor vi lagde til på endnu et sted for Sportboats. Den rene idyl
Rigtig hyggeligt.
Må nok sige at der er ikke meget at kigge på i de tyske floder ved ikke om det kan have noget med vejret at gøre vi har mange perioder hvor det er svært at holde varmen.Men heldigvis tittede solen frem så der blev plads til en hygge øl på fordækket.
koldt



16-7-19 0845
Vi er efterhånden kommet ind i Dortmund Ems kanal og sigter mod Münster havn, men det køre ikke helt for os vi prøver at stikke snuden ind i fjorden til havnen men ekkoloddet viser kun 1,20 m så vi sejler ud igen og omkring 1730 finder endnu en liggeplads.
Liggeplads med gode indkøbsmulighedder
Men intet er dårligt uden det er godt for noget. Et kæmpe varehus ligger omkring 650 meter fra båden så nu får vi handlet stort ind og fyldt 20l diesel på dunken.
17-7-19 0925
Så forlader vi denne liggeplads med retning mod Datteln sluse hvor vi ringer op til slusevagten som lukker os ind i den lille sluse og det gik helt uden problemer. Videre mod Ahsen sluse hvor der heller ikke var hverken sprog eller sluse problemer. kl. 1345 kommer vi forbi en lille havn (Flaesheim) hvor vi ser der ligger en dansk Cornet Elstrøm 38 og når de kan ligge der kan vi vel også. Så vi sejler ind og sørme om det ikke kan lade sig gøre at lægge til ved siden af den danske båd. Jeg behøves vel ikke at nævne at der absolut ingen hjælp var at hente fra den danske båd, da fruen havde travlt med at tælle masker på sit strikketøj. :o). Nå spøg til side, det var to rigtig rare og dejlige mennesker at snakke med og det endte jo også med vi sad og hyggede os med Gin og tonic samt en del rødvin. Birgit og Bjarne var på vej hjem efter at have været rundt på kanalerne. Helt sikker nogle mennesker vi skal mødes med igen og det burgte ikke blive noget problem da vi pussigt nok har sommer hus i Sverige ca. en km fra hinanden. Følg dem på kanalsejlads.baadgrej.dk

Flaesheim
Fik desværre ikke et billede af Birgit og Bjernes båd.

19-7-19 0930
Afgang fra Flaesheim mod næste sluse Flaesheim som kun lå 600 meter fra havnen. Sejlede lige ind og alt gik godt (havde fået nogle gode fif fra Bjarne og det virkede) men ved sluse Dorsten som jeg kaldte op på VHF gik det galt med hensyn til sproget, sluse vagten snakkede om grose schlusekammer 2 og det fattede jeg ikke en brik af prøvede så på engelsk det blev det absolut ikke bedre af (der er ikke mange tyskere som kan engelsk) så manden opgav. Man står lidt i en kedelig situation, men vi lagde os in til ventebroen og efter to 175 meter pramme var blevet sluset igennem blev vi kaldt op af en anden slusevagt der sørme kunne engelsk og han bad os om at sejle ind efter en mindre pram (85 meter). Så når der bliver snakket om schlusekammer 2 menes der efter der har været 2 slusninger (tror jeg). Prammen Navigare, som vi kom bagved havde en rigtig god skibsføre når han sejlede ud fra slusen startede han med at trække sig ud med den foreste motor så der ikke var nogle strømhvirvler i sluse kamret. Og sådan skete det også i de sidste sluser før Rhinen. På Rhinen gik det lige pludselig stærkt loggede mellem 8 og 9 knob lige ned til Wesel havn hvor vi ankommer kl. 1845, den sidste før vi kommer ind i Holland.

Wesel
Bemærk at der plads til højtvande, pælene er ca. 8m høje.


Bruser
Det kan man kalde en rigtig bruser. Der blev absolut ikke sparet på vandet.

21-7-2019 kl. 1030 Forlader Wesel for at sætte kurs mod Holland, nå ja vi fik jo nok sejlet lidt for langt på Rhinen men det var for at være helt sikre at vi var kommet over grænsen så gæsteflaget kunne hejses og medstrøm + modstrøm divideret med to giver jo det rigtige billede af hastigheden :o)

Gæsteflaget bliver sat
Gæsteflaget bliver sat

kl 1920 ramte vi så Maas Waaskanaal og Sluis Weurt hvor vi fik lov til at overnatte af slusevagten.
Sluis Weurt

22-7-2019 kl. 0720 Kaldte slusevagten op og fik lov til at sejle ind med det samme, som eneste båd. Vi havde en skøn tur med dejligt vejr og kl 1245 kom vi til den første Hollandske havn, Jachthaven 't Leuken wathersport. Der sejlede vi forsigtigt henover en lille sø til indløbet til en endnu større sø hvor der var helt vilde tilstande med hensyn til små og store unger i deres gummibåde samt et større badeland på den anden side af søen. Vi blev spurgt af nogle fastlæggere om de skulle ringe til havnemesteren og melde vores ankomst det var vi rigtig glade for. Vi fik anvist en plads inde i det yderste havnebassin og med lidt bange anelser med hensyn til dybder sejlede vi rigtigt langsomt men der var massere af vand ca 5m under kølen. Det var en rigtig fin havn. Vi badede bag båden da vi så at det gjorde alle andre også.
Udsigt fra broen imellem de 2 søer
Udsigt fra broen imellem de 2 søer

Skønt vejr
Skønt vejr....

24-7-2019 0920 Forlod vi havnen og sejlede videre ud af Maas til vi kom til Sluis Belfeld her kaldte vi vagten op, han var super god til engelsk så alt fungerede som det skulle. kl 1520 drejede vi fra og sejlede af en lille kanal ind til havnen W.S.V Ascloa hvor der stod en mand i sin båd og vinkede af os og ledte os over på den anden side af broen, vanddybden den var bare i orden 8 meter under kølen. Den ældre herre der havde hjulpet os var såmænd havnemesteren som boede på sin båd om sommeren så vi fik hurtigt ordnet alle formaliteter.
Skønt vejr
Bemærk at der er en masse sejlbåde med mast på og efter hvad havnemesteren fortalte kunne de kun sejle på den tilstødende sø og imellem sluserne

25-7-2019 Fik jeg lige en lille sluder med havnemesteren han havde en masse gode råd med hensyn til sejladsen og ikke mindst hvor man kunne tanke billigt samt få opdateret sin kanalkort samling. kl blev hen af 1045 før vi kom af sted og som fortalt fandt vi Passantenhaven Maasbracht hvor vi ganske rigtigt kunne få et af de kort vi manglede og nå ja en kold øl oppe på torvet.
26-7-2019 kl 0950 Sejlede over på den anden side af kanalen til Tullermann oil hvor vi tankede billig diesel hele 80 liter blev det til. Slusen lå lige ved tankanlægget så vi kaldte op på VHF og fik lov til sammen med en lille pram samt 4 andre lystbåde at sejle ind i slusen. Vi kikkede bagud med bange anelser en 110m pram med samme bredde som slusen skulle også med. Kunne godt se at der ikke var helt så meget plads til os og vores mast så vi løsnede fortøjningen og lagde os op på siden af en motorbåd, det var lige det der manglede så der var plads til os alle. Måtte dog over og hjælpe motorbåden da fruen om bord simpelthen havde kræfter til at holde begge både og manden gik kold undervejs han måtte slippe fortøjningen for at få tilført væske til kroppen. Men det gik jo alligevel. Fik for øvrigt Thumbs up af besætningen af den store pram :0)
Vi ankommer til Marina Maastrich efter at have opgivet at komme ind i havnen i centrum der var simpelthen for mange både og ligge og tåge rundt med 12,5 meter mast på havde jeg ikke lyst til. Marina Maastricht er en fin og dyb havn, desværre er vejret helt umuligt vi nåede kun lige at komme op og betale havne Peng da et helvede brød løs, aldrig har vi oplevet så meget regn og torden, det var vildt.
så det bliver nok til 3 dages ophold.
Regn
Regn regn.....
27-7-2019
Vi tog en vand taxi her fra havnen ind til centrum. Der er godt nok mange mennesker og en masse at kikke på

Sidder og får lidt mad med udsigt til kirken

Skønt
Bemærk kirketårnene i baggrunden :0)
29-07-19 10:10
Afgang fra Mastricht direkte over i slusen hvor det gik legende nemt, men ved slusen Givet var noget anderledes, da vi var blevet løftet op skete der ikke rigtigt mere, nogle folk forlod båden og gik op til sluse kontoret og jeg tænkte der måtte være et eller andet i gære og ja, man skulle op og blive indregistreret da man nu krydsede grænsen mellem Holland og Belgen. Det var jo lige til lige på nær at kontorfolkene ikke kunne tale andet end fransk. Det gik jo alligevel. Vi forsatte til en den lille marina Statten hvor vi lå i 2 dage for at få handlet og vasket noget tøj. <br> 31-07-19 09:35
Ganske lige til sejltur indtil vi mødte en pram der sejlede med god fart og satte så store bølger at vi "bankede pæle" og naturligvis fik vi en hel del vand ned igennem den åbne for luge så alt blev driv vådt. Vi ankom til Namur kl. 14:30. der kunne vi så få tørret alt vores sengetøj.

Billeder fra bænken
Billeder fra bænken

Billeder fra bænken
Billeder fra bænken

Flydende bar
Flydende bar

01-08-19 09:30
Vi sejlede ud til den første sluse der lå få minutter fra havnen, her fik vi af vide af slusemanden at sluse nr. 7 desværre var gået i stykker, så vi vendte båden tilbage til havnen hvor vi så fik den samme plads igen. Ved havnepladsen kom der en italiensk mand og tog i mod os han fortalte at han havde kontakt til VNF og de havde sagt at vandstanden så lidt kedelig ud på Maas kanalen men han ventede yderligere svar. Der gik omkring en time så kom selv samme italiener tilbage og fortalte at sluserne havde lukket ned på den planlagte strækning på grund af for lav vandstand.
I løbet af dagen dukkede der en dansk sejlbåd op, dem tog vi selvfølgelig kontakt til. Det var Leif og Poul i båden Bonheur som var på hjem fra Grækenland, de kunne fortælle at den eneste vej syd på var nok at vælge turen igennem floden La Sambra. Vi holde et lille molemøde sammen med vores italienske ven, han var godt klar over alternativet og tilbød at vi bare kunne følge ham og hans besætning næste dag kl. 08:30 så skulle han nok vise vej. Det blev for øvrigt en rigtig hyggelig aften vejret var fint så vi startede med en måske to øl sammen med Leif og Poul senere gik vi ud og spiste sammen. Leif havde en del kort over den nye rute som vi fik lov til at arve, da han ikke skulle bruge dem mere. Tak for det :o).

02-08-09 08:30

Mette
Nanür

Tog vi af sted sammen med vores hjælpsomme Italiener. Man kunne godt mærke at det var noget han havde styr på, alle sluser vi mødte undervejs var klar når vi ankom kl. 19:15 stoppede det så, en sluse lukkede et kvarter for tideligt. Så vi lagde til foran slusen og ventede til de åbnede næste dag. Italienerne som for øvrigt Hed Michele sagde at det var helt fint at vi fulgtes ad.

03-08-19
Afgang 08:30
Vi sejlede en stille og rolig sejlads til vi kom til Europas største vand elevator.
Elevator
La Cane i "karet"
Hele 73 meter skulle vi sænkes ned. det var noget af en oplevelse


73 meter
Ja der skal vi ned



Efter Hejseværket sejlede vi til kl. 18:15 hvor vi fandt en lille havn hvor der lige var plads til os. Ingen vand ingen toilet men strøm det havde de, øllene skal jo være kolde.

04:08-19 90:05
Endnu en rigtig god dag sammen med båden Ecland det passede rigtig fint med sluserne og vores to både. Endnu en gang viste det sig at det er godt at kende en der har styr på tingene. Hvad gør man når sluserne har lukket, Man lægger til foran slusen og overnatter altså hvis man ikke ved bedre. Telefonerne blev brugt flittigt på Ecland foran og lige pludselig står der en slusemand og åbnede slusen for os.
Towholder
Slusning efter lukketid

Slusemanden fulgte os så igennem 3 sluser hvor vi til sidst endte i en lille marina Cambrai kl. 18:50 hvor der var lidt knebent med vand lige i indsejlingen men det gik. Der havde vi så 2 overnatninger.
Spisning
Spisetid Cambrai



06-08-19 09:00
Afgang hen til tankanlægget hvor begge både skulle tanke men hold nu op hvor var havne manden langsom, imellem hver tankning skulle der skriver papirer og naturligvis skulle kontoret låses af og åbnes igen ved hver tankning så kl. blev 10:00 kom vi videre. Der var 17 nemme og automatiske sluser, ingen problemer. kl. 16:00 lagde vi til langs med skoven lige før tunnelerne hvor vi skulle igennem dagen efter.
Skilt
Skilt :o)


Vent
Virkeligt et skønt sted i skoven hvor vi skulle vente til i morgen.


Tunnel
Tunnel indgang



07-08-19 09:00
Vi gjorde klar til den lange tunnel sejlads, det skulle foregå på den måde at der var en elektrisk kædetrukken slæbebåd der skulle trække de 5 både der lå og ventede. Den tungeste båd først. Desværre havde vi en tung campingvogns skude foran os han kørte op af betonkanten næsten hele vejen.
Bundet sammen i tunnelen
Bundet sammen, største båd først mindste båd til sidst og vi var anden sidst:0)

Det var en spændene og rigtig kold tur på 6 km. Vandet i kanalen var for øvrigt 13 grader varmt. Da vi endelig kom ud i varmen igen kunne båden foran ikke finde ud af slippe slæbetorvene så vi fik også lige en kort tur op af kanten. Den næste tunnel var kun 1,6 km lang, den måtte man selv sejle igennem. Vi ankom til Yacht havnen Saint Quintin hvor vi havde glædede os til at få et bad, men nej der kom tre dansker fra båden Ariel, der havde ligget i havne i 10 dage og ventede på reservedele til deres motor. De kunne fortælle et havnen nærmest var forladt, vandet i hanerne havde virket de første dage men forsvandt pludseligt og selvom de prøvede at ringe til de numre der stod på skiltet fik de ikke noget svar. Men nu havde vi jo pløjede os igennem mudret, så vi blev.

08-08-19 08:50
Fin sejlads med en hel del sluser, vi har opgivet at tælle dem. Vi ankom til byen Chauny hvor der var en marina som vanen tro kun havde en vanddybde på 1,20m så vi måtte lægge til ved kajen over for. Men udsigten til endnu en dag uden bad gjorde at vi vandrede over til marinaen for at høre om vi måtte bruge deres bad og det kunne vi godt få lov til hvis altså hvis vi betalte 2 eur og det mente vi godt at vi havde råd til.
Chauny
Efter badet i Chauny



09-08-19 10:00
Sen afgang fra Chauny da Michele som havde styr på alt mente at vi var i god i forhold til schedulen. Vores mål var at nå Compaigne hvor endnu en gast (Peter) skulle afmønstre. Det var et rigtigt møg vejr Vi det regnede hele dagen. Men frem kom vi og efter anden forsøg, efter at have ramt bunden første gang, lagde til langs med kajen op til byen.
Compaigne
Compaigne

Vi lå der i to dage og brugte tiden til at få handlet ind da vi var løbet tør for øl.... Vejret var blevet rigtigt fin igen så vi besøgte lige et lille sted hvor vi kunne få en øl og udsigten til kirken hvor der var et kæmpe bryllup igang
Compaigne bryllup
Compaigne bryllup



11-08-19 09:00
Vi sejlede hen til den første sluse og der kunne vi godt se at ECLAND Italienerns båd havde problemer. De væltede bare ud med røg fra udstødningen så vi lagde til lige efter slusen og var spændt på hvad der var galt. De viste sig at der var løbet 3 liter vand ned i motorolien, hvor det kom fra havde vi mange gæt på men kunne ikke se logikken i problemet. Vandet blev tappet af og vi fortsatte dog med et øje på udstødningen hele tiden..kl. 16:50 sejlede vi ind på en liggeplads for at overnatte der. Michele eksperimenterede at lade hanen til "saltvands pumpen" pumpen være lukket og fandt ud af det stoppede vand indtrængen i motoren.

12-08-19 09:00
Vi sejlede ikke ret langt da Michele var nødt til at få købt en masse motorolie i tilfælde af det blev nødvendigt at skifte. Så kl. 12:00 lagde til en mole i byen Pontoise Hvor der blev tid lidt hygge sam fagligt motorsnak. Det vrimlede før øvrigt med rotter inde ved bredden.
Pontoise
Pontoise



13-08-19 08:20
På farten igen mod Paris. Vi var en dag foran igen, da vi havde bestilt havneplads i Paris den 14 så ca 25 km før Paris lagde vi til i den lille by La peniche op af en "Party pram" der heldigvis havde lukket den dag. Mens vi sad og nød en øl spurgte Michele om vi havde lyst at komme over og spise Italiensk mad og det havde vi selvfølgelig. Menuen stod på risotto som var lavet med en kærlig hånd af skipper selv til efterret havde Franco lavet en art æble pandekage. Det hele smagte helt forrygende. Da vi havde spist syntes jeg at de skulle have lov at smage noget fra Danmark så vi serverede en Gammel Dansk shot, det blev modtaget med et OK.
La peniche
En blanding af faldefærdige og fine pramme. De fleste var beboet



14-08-19 08:50
Det var en rigtig smuk og spændende tur til Paris. At få lov til at opleve at se Eiffeltårnet fra sin egen båd dukke op i horisonten og stille og roligt blive større og større for til sidst at sejle forbi helt op af det det var en rigtig oplevelse som vi sent vil glemme.
Eifeltårn
Eiffeltårnet og frihedsgudinden

Vi ankom til indsejlingen til Port de L'Arsenal som bestod af en sluse hvor vi blev løftet ca. 4 meter.
Indsejling
Indsejlingen til havnen

Da vi kom ind i havnebassinet stod havne mesteren og anviste os en plads lige ved siden af en anden dansk sejlbåd. Det var den båd vi havde mødt i den forladte havn i Saint Quintin og nu med endnu større problemer med båden.
plads
Ariel den danske sejlbåd



15-08-19
Det blev bare den helt store Pariser tur. Vi havde besluttet at gå hele turen rundt til alle seværdighederne på gå ben så efter mange timer og ca. 18km 24 gange "binde snørebånd" kom vi hjem til havnen igen, godt trætte. Men det var det hele værd. Ecland fik også et ny besætning den dag, det var Giozgia.
Snørebånd
Nu igen, Gud ved om det er muligt at købe selvsnørende bånd :0)



16-08-19
08:00 møde på havnekontoret for at betale, og ja det er ikke billigt. For en 10m båd som vores er prisen 43,65 EUR altså pr dag så det samlede beløb for to dage var 87,30 EUR og det var uden at de tog penge for masten. Fyldt med oplevelser tog vi af sted igen og sejlede ud af Paris hvor man langs kajen jo længer man kom væk fra Paris centrum så pramme i dårligere og dårligere stand, lidt kedeligt. Vi lagde til efter slusen De isles meldeuses efter en tur på 9 timer.
De isles meldeuses
Lige ved slusen De isles meldeuses



17-08-19 08:55
Tog vi af sted igen i skyet vejr og kl. ca. 11 begyndte det bare at regne en typisk kedelig heldags regn. kl. 16 lagde vi til ved Chatau-by-Thievry. Et rigtigt kedeligt sted, folk kom i deres biler og tømte dagens brød affald af til ænderne, de kunne ikke æde alt det mad men det kunne rotterne der var 100 vis af dem lige ved siden af hvor vi lå.

18-08-19 08:50
Vi sejlede af sted fra det ulækre sted og troede at det var sidste gang vi så det, men efter ca. 4 km var det slut med kølevand på Ecland. Så der var kun et at gøre vi måtte slæbe båden de 4 km tilbage og tro mig en 15 meter båd lavet i aluminium er meget tung at slæbe. Vi lagde til og skipper gik straks i gang med at finde fejlen og fandt at selve pumpe trækket til raw vandpumpen var slidt op. Det gav ham meget at spekulere på. Tro mig den dag i dag er der stadig en slidt stribe på kajen hvor Michele gik frem og tilbage, som vi andre nok også ville have gjort det.

19-08-19
kl. 08:00 gik Michele op hentede en mekaniker som kom ned og så på det han kunne ikke løse problemet, han var lastvogns mekaniker. Efter en del ringen frem og tilbage fandt man ud af at der var en pumpe i England så skipper ringede og fik bestilt en ny pumpe og et nyt drev. De lovede at sende dem med det samme med UBS så lige pludseligt så det hele lysere ud. Vi blev inviteret over til middag på Ecland og derfor besluttede vi os for at tage en flaske Gin og Tonic vand med da deres after sailing altid var Gin og Tonic. Da vi kom over fortalte Michele at han havde to gode nyheder, UBS havde lovet at reservedelene ville ankomme dagen efter kl. 12 og nå ja så blev han 65. Det blev fejret med god mad og vin samt champagne. Til dessert fik vi fødselsdagskage, hvor der sad 2 lys det ene var 6er og det andet var et 5er lys. Jeg nåede aldrig at tage et foto af lysene med ild i, da de som de forgående 15 år, skulle genbruges de næste mange år.

20-08-19
Reservedelene kom allerede kl. 11 så ellerede kl. 13:15 var pumpen samlet og monteret. Alt så lyst ud til lige pludselig vi var nødt til at vende om, der var kommet luft i motoren ud med det og så prøvede vi igen men nej ingen kølevand så om igen. Denne gang var fejlen lige til men det må i gætte jer til (Se billede) :o)
Husk
Læs det i det røde område

Vi kom endelig af sted og passerede 4 km mærket hvor det gik galt første gang puha. Vi fandt en fin og hyggelig liggeplads, Verneuil. Et camping område total forladt.
idyl
Lidt svært at se bag båden, men der var fiskere over alt



21-08-19 07:50
Det var koldt og mosekonen bryggede det var et ret flot syn.
Mosekonen
Koldt men flot

Da vi kom til den første sluse var den gået i stykker så her kom vi til at vente i 3 kvarter. Lidt senere på dagen var vi oppe og ramme en masse store sten da vi var nødt til at passere et stort turrist/hotel skib. øv. Efter 53 km lagde vi til lige efter slusen ved en lille havn Thalons marina hvor vanddybden heller ikke var ret god, men intet er dårligt uden det er godt for noget det kom til at koste os 3 EUR og så havde vi fri adgang til bad og toilet.
Thalons marina
Thalons marina



22-08-19 08:10
Så er vi på farten igen. I dag skulle vi gerne nå den første sluse i Champagne et Bourgogne da det var her man skulle have udleveret en fjernbetjening til hele kanalen som for øvrigt er 224 km lang og med 114 sluser. Noget må have gået godt vi fik vores fjernbetjening og nappede derefter lige 5 sluser mere og ankom kl 16:30 til et lille ligge sted Orconte hvor der var både bad og toilet til en pris af 7 EUR. Vi blev inviteret over til en after sailing GIN og tonic. Før vi gik hver til sit.

23-08-19 08:50 - 18:30
I dag var målet at nå 49km 21 sluser og 8 broer, det var nok skudt over målet, vi nåede 8 broer 43,6 km og 19 sluser. Vi lagde til efter den 19 sluse godt trætte.

24-08-19 08:10-15:15
I dag var en kort dag, vi nåede 12 sluser og en bro. Vi lage os ind på en ligge plads Vouecourt. Der var absolut ingen handle muligheder kun en lille campingplads hvor jeg til Mettes store forargelse sneg mig over og tog et bad(puttede 1 EUR i deres postkasse).

25-08-19 09:00-17:15
Vi kunne først komme af sted kl. 0900 da det var søndag og sluserne "sov længe" men så nappede vi også 19 stk. lidt før en af sluserne kom der en VNF mand og råbte at vi skulle sætte farten lidt ned da der længere fremme stod en pram på grund det kunne vi egentlig godt se da vandet var blevet rigtigt godt beskidt og fyldt med see weed prammen kom heldigvis fri efter en halv time og vi fik lov til passere ham. Ved den ligge plads vi havde udset os kunne vi ikke komme ind til siden så vi lagde os uden på en stor pram.

26-08-19 08:00-15:00
Vi havde endnu en skøn dag på kanalen. Vi lagde til ved en ligge plads ved byen Langres. Michele fortalte smilende at supermarkeder kun lå ca. en kilometer væk, så frem med cyklerne og af sted og lige pludselig forstod vi smilet, bakken op supermarked var så stejl at man skulle have klatre udstyr på og alligevel cyklede Michele fra Mette op af bakken altså ca. halvejs så måtte han også give op og gå. Franco vil vi ikke snakke om, han er jo bare yngre. De to Italienere fik tanket Gin og tonic på den ene cykel og mad på den anden. Vi fik handlet mad og kunne godt se at vi måtte køre/gå to gange vi skulle jo også have øl og vin. Endnu en gang blev vi inviteret over til aftensmad. Virkelig velsmagende pasta med feta, tomater med rigtig god olie og krydderier. Det er for øvrigt her vi skulle registreret numret på fjernbetjeningen for at komme igennem tunnelen, ja ja det klarede Michele.

27-08-19 08:00-15:20
Endnu en dag med mange sluser vi måtte venter på en af sluserne i ca. 1 time da den strejkede, men frem til tunnelen kom vi. Her skulle der være ca. 400 m afstand imellem bådene. Det blev klaret på den måde at der var en tavle der viste dit remote nummer og en helt del røde/grønne lys undervejs der sørgede for at man holdt afstanden. Herefter 7 sluser der lå med meget kort afstand og nu også nedad det var rigtig nemt og dejligt. Vi lagde os ind på ligge pladsen Percey. Her skulle der efter skiltet være et supermarked lige ved siden af. Men byen var total død. Og det er ikke godt når man mangler Lemmon til sin Gin.

28-08-19 08:25-14:20
Vi kom igennem 16 sluser det var legende nemt følte vi. Vi lagde til ved en silo og der blev stadig kikket efter et sted hvor man kunne få Lemmon.

29-08-19 09:00-17.30
I dag tog vi senere af sted da vi var i rigtig god tid og det skal man ikke sige højt, 3 sluser var gået i stykker den første ventede vi 45 min før der kom hjælp, det var for øvrigt også her skråparkering for både blev opfundet det var bare at sejle kølen ind i mudret og parkere. Al den forsinkelse gjorde at vi først lagde til kl. 17:30 ved ligge plads ved siden af den næst sidste sluse på Champagne et Bourgogne kanalen.

30-08-19 10:00-14:00
Omkring kl. 08:00 kom den morgen friske Giozgia med Friske croissanter som hun havde købt under Hennes morgen gåtur. 10:00 starter turen mod Auxonne hvor vi skal være nogle dage, da det er her at Ecland skal ligge for vinteren. Det bliver utroligt svært at skulle sige farvel til vennerne. Vi havde nogle rigtig gode dage og lørdag havde vi inviteret Michele, Andre, Franco og Giozgia op til en resturent oppe ved hotellet som havnefogeden havde anbefalet. Søndag morgen stod vi op 06:30 for at følge dem til taxaen og få sagt farvel. Resten af dagen brugte vi til at vænne os til tomheden uden dem. :o(

Posted on 2 september 2019



02-09-2019
0910 afgang fra Auxonne og farvel til Echland. Vi ankom til den første sluse efter ca 1km hvor det bare var at dreje på et rør for at åbne slusen, ja det lyder nemt, men det er det ikke altid, for på den modsatte side af slusen var der en båd med to ældre mennesker der vistnok havde hevet i den røde nødstops stang så det tog en krig før vi kunne komme til. Ja ja det gik alligevel vi kom til St-Jean-de-losnen hvor der var en tankstation ponton hvor vi fik tanket op. Nemt og hurtigt. Efter ca. 52 km sejlede vi ind af en lille side flod indtil Verdun-sur-le-doubs hvor vi lagde til kl. 1555. Havnen var egentlig kun til udlejnings både men nu var der jo plads så ingen problemer. Behøver vel ikke at sige at det ikke var andet end larmende unger der lå i nabobåden.
03-09-2019 kl. 0800
På farten igen, vores mål var at lægge til i en nedlagt sluse Gigny-sur-saone der var lavet om til havn men da vi nåede frem var der godt nok en havn hvor der lå gamle forladte både og i hele taget så utroligt misvedligeholdt ud så vi besluttede os for at sejle videre og efter en tur på 80 km ankom vi til Macon havn. Se det var en rigtig havn 4 meter vand under kølen, utrolig ren og velholdt. Vi besluttede os for at blive her i 2 dage så vi lige kunne få vasket noget tøj og få slappet lidt af på land. Det er virkelig en havn vi kan anbefale :o)
05-09-2019 0955 Op på hesten igen, sluserne efter Macon gik som en leg det var faktisk ikke nødvendigt at kalde sluserne op da de af en eller anden grund tog hensyn til de store udlejnings både og sådan nogle fulgtes vi med det meste af dagen. Vi sejlede omkring ca. 50 km hvor vi kom til en pontonbro i Trévoux kl. ca. 1515. Her var strøm og vand på broen og betaling på campingpladsen lige ved siden, her var det også muligt at bruge deres faciliteter så som bad toilet og Internet. Det blev en fin overnatning.

06-09-2019 kl. 0945
Vi forlod Trévoux og sejlede videre forbi Lyon da vi havde hørt nogle historier om både der blev vandaliseret i havnen. Lige efter Lyon startede vi sejladsen på Rhonen, det var et nyt kapitel i vores kanal sejllads. Ved den første sluse kom vi til at vente en halv times tid og fik virkelig lov til at mærke Mistral vinden. Der skulle holdes fast inde i sluserne som heldigvis havde flyde pullerter. Vi ankom til en lille "havn" i Givors omkring klokken 1515 der var vi i ca. 15 min det var ikke muligt at komme ud fra området og der var en masse larm fra en samling fulde mennesker. Der var kun et at gøre Vi måtte sejle videre. Vi ankom til Vienne hvor vi fandt en lille ponton bro med plads til 2 både der lagde vi til lige bag ved en hollandsk båd med to rigtig hyggelige mennesker om bord.

07-09-2019 0905
Af sted igen, det gik som en leg der er langt imellem sluserne (der er kun 12 sluser fra Lyon til Pore-St-Louis-Du-Rhóne) kl. ca. 1425 kom vi til pontonbroen i St-Vallier hvor vi lagde til. Også et rigtigt fint sted, de havde et kæmpe supermarkedet hvor vi cyklede op handlede og fik os en burger på Burger King. Jeg gik op på campingpladsen lige ved siden af for at høre om vi kunne tage et bad, mod betaling naturligvis. Men magen til sur camping chef skal man lede længe efter. Det kunne der overhovedet ikke være tale om, det var KUN for campister. Gaaab.

08-09-2019 0910
af sted igen vi sejlede 37 km for at komme til Valence Port De L'Eperviére godt nok ikke meget vand i den ellers rimelige store havn. Men vi fik mast os ind i mellem to flyde pontoner med lidt hjælp fra to vendelige englændere som havde fast plads i havnen. Havne kontoret var lukket så koden til toilettet fik vi at to unge "rastafa" svenskere. Efter en time kom en havne ansat og fortalte os at vi skulle rykke båden så vi ikke fyldte 2 pladser, da båden stod på bunden kunne det ikke lade sig gøre lige meget hvor meget havne manden hev i fortøjningen samtidig med at han mumlede noget med dobbelt havneleje. Nå men vi aftalte at mødes oppe på havne kontoret 10 min efter så jeg kunne betale. Jeg gik der op sammen med andre gæster og gud hjælpe mig om han ikke kunne huske hvem jeg var og hvor båden lå. Sku' ikke skuffens skarpeste kniv.

09-09-2019 0910 Vi fik mast os ud igennem mudret (godt med 33hk) og fik sejlet 54 km hvor der var 3 sluser undervejs. Vi var heldige at have en arbejd pram foran os så de 3 sluser var lige til at sejle ind i uden ventetid :o). Vi ankom kl. 1445 til et liggested ved byen Viviers. 2 meter vand, fine pontoner en rigtig hyggelig lille by med indkøbs muligheder. Vi mødte også 2 Hollændere i deres båd som vi hyggede os med oppe på torvet henover en øl. Vi var nødt til at blive i 2 dage da det styrtede ned med vand.

11-09-2019 kl. 0920
Vejret var blevet fint igen så vi drog af sted med målet Avignon det var vanen tro en fin tur igennem 3 sluser og inden vi havde set os om var vi nåede til "svinget" ned til den berømte bro ved Avignon og lige derefter ind til en ledig kajplads. Ok det kan godt være det lyder romantisk med at ligge til i Avignon men hold .. hvor er der meget trafik og dertil hørende støj. (Der er her Mette kalder mig en gammel mand) Men selvom vi skulle springe imellem bilerne er byen rigtig fin og hyggelig med en masse at se på. Senere på dage mødte vi Jytte og Jøren i en dansk båd der var på vej hjemad. Vi fik en hyggelig dag med udveksling af erfaringer og nå ja en lille drink.

13-09-2019 kl. 0800
Vi sejlede af sted igen med kurs mod Port-St-Louis-Du-Rhóne. I den første sluse sejlede vi sammen med de Hollændere vi havde mødt tideligere. Det var fint lige at sige farvel til dem da de havde andre planer med deres tur. Efter 85 km kom vi ENDELIG til slusen Pore-St-Louis-Du-Rhóne. Vi havde hørt nogle kedelige historier hvor sur og gnaven slusevagten kunne være her, så det var med rystende hånd jeg kaldte slusen op, og ved i hvad, slusevagten som talte fint engelsk og var utrolig hjælpsom bød os indenfor i slusen. Efter ca. 15 cm var vi sluset videre til Middelhavet. Vi sejlede ud af Port-St-Louis med kurs imod Port Napolion (Ja vi var blevet rådet til Napolion af Michele fra Ecland) Vi kaldte havnen på VHF men der var ingen der svarede så vi sejlede bare ind og fandt en plads ved siden af en fransk og en dansk motorbåd. Vi nåede dårlig nok at lægge til før der stod 4 danskere og tog imod vores fortøjninger som dårligt nok nået at blive bundet før vi blev inviteret over på den franske båd som var dansk til en kop øl. Her fik vi mange rigtige gode råd og tips på hvordan servicen fungerede i Port Napolion. Vi havde nogle rigtig gode dage med besætningen på den "franske" båd Hakuna Matata som var Birthe og Henry og på den danske motorbåd Madame som var det Marianne og Flemming. Da vi først kunne få masten på 19-09-2019 var der rigtig meget tid til at vi alle sammen kunne komme ud og spise og have det hyggeligt. Og det gjorde vi naturligvis :o) Jeg fik også tid til at få laver forstaget som var blevet bøjet i en af de franske sluser. Et af værkstederne havde tilfældigvis lige et brugt stump forstags rør liggende, det kunne jeg sørme godt arve for 50 eur. Bommen havde også lidt overlast på turen igennem kanalerne, alle popnitter havde løsnet sig, men igen ingen problem jeg fik en håndfuld popnitter, en boremaskine og en popnittetang, så kunne jeg selv lave det og det var til prisen GRATIS. God service.
Auxonne
Auxonne havn